Παραμονή στο σπίτι και διαπροσωπικές συγκρούσεις: Πρακτικές αποτελεσματικής διαχείρισης

Σε καταστάσεις αναγκαστικής παραμονής στο σπίτι, όπως αυτή που βιώνουμε το τελευταίο διάστημα, είναι αναπόφευκτο για το κάθε άτομο ξεχωριστά το να αισθανθεί δυσφορία και, κατ’επέκταση, μια σειρά ενοχλητικών συναισθημάτων. Αυτά μπορεί να είναι, μεταξύ άλλων, το στρες, η ανησυχία για το άγνωστο και το αβέβαιο, η κατάθλιψη και η καταπίεση. Ακολούθως, τα προαναφερθέντα συναισθήματα εγείρουν ξεσπάσματα και επεισόδια θυμού μεταξύ των μελών μιας οικογένειας ή των ανθρώπων που ζουν μαζί στο ίδιο σπίτι. Η έλλειψη ιδιωτικότητας και προσωπικού χώρου, ο συνεχής χρόνος παραμονής του ενός με τον άλλον, η παρουσία παιδιών, αλλά και τυχόν προϋπάρχοντα προβλήματα είναι μερικοί από τους παράγοντες που πυροδοτούν εκρηκτικές συμπεριφορές και δυναμιτίζουν τις σχέσεις των ατόμων μέσα στο σπίτι. Προκειμένου να περιορίσετε αυτό το φαινόμενο και να εξασφαλίσετε ένα ικανοποιητικό περιβάλλον συμβίωσης, είναι χρήσιμο να ακολουθήσετε τις παρακάτω πρακτικές:

Αποδεχτείτε τα συναισθήματά σας. Το πρώτο βήμα στην αντιμετώπιση οποιουδήποτε προβλήματος είναι η αποδοχή της ύπαρξής του. Έτσι, στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο είναι φυσιολογικό να βιώσετε μια ποικιλία συναισθημάτων, γνώριμων και μη, είτε και εναλλαγές της διάθεσης από μέρα σε μέρα, ακόμα και μέσα στο ίδιο 24ωρο. Μην σπεύδετε να στοχοποιήσετε τον εαυτό σας για αυτό. Αντίθετα, προετοιμαστείτε για αυτές τις ψυχολογικές διακυμάνσεις και δώστε στον εαυτό σας χρόνο, ώστε να τις διαχειριστεί.

Μην αντιδράτε όταν βρίσκεστε σε ένταση. Αποφύγετε τις συζητήσεις ή άλλου τύπου συνδιαλλαγές όταν αντιλαμβάνεστε ότι είστε θυμωμένοι, ενώ, ταυτόχρονα, φροντίστε να μην αφήνετε ανεπίλυτα ζητήματα. Για να το πετύχετε αυτό, επιλέξτε να μιλήσετε όταν έχουν κατευνάσει τα πνεύματα και αφού εξασφαλίσετε έναν ήρεμο χώρο .

Αναζητήστε τα αίτια της σύγκρουσης. Επεξεργαστείτε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας, αξιολογείστε τη συμπεριφορά σας και αναλογιστείτε κάτω από ποιες συνθήκες συνέβη η προστριβή. Ρωτήστε τον εαυτό σας τι επεδίωξε να κερδίσει από αυτή τη «μάχη», ποιες ανάγκες προσπάθησε να ικανοποιήσει και τι αποκόμισε τελικά.

Μπείτε στη θέση του άλλου. Πριν βιαστείτε να κατακρίνετε τον «αντίπαλό» σας, προσπαθήστε να τον κατανοήσετε. Μην ξεχνάτε πως όσο πρωτόγνωρες είναι οι συνθήκες για εσάς άλλο τόσο είναι και για τους συνανθρώπους σας. Σκεφτείτε, λοιπόν, τι αναζητά το πρόσωπο που βρίσκεται απέναντί σας μέσω της επιθετικής στάσης που διατηρεί, πώς αισθάνεται και πώς αντιλαμβάνεται ή ερμηνεύει τη δική σας συμπεριφορά. Παραμερίστε τον εγωισμό σας και δώστε χώρο στην παράθεση όλων των απόψεων.

Δημιουργήστε ένα πρωτόκολλο επικοινωνίας και επίλυσης προβλημάτων με τα μέλη της οικογένειάς σας ή τους συγκατοίκους σας.  Δουλέψτε μαζί πάνω σ’αυτό το έργο, καταγράψτε ιδέες, αναζητείστε κοινές λύσεις και κανόνες που διέπουν την αρμονική λειτουργία του σπιτιού σας και, κάθε φορά που θα προκύπτει ένα αντίστοιχο κώλυμα, ανατρέξτε σε αυτό το πρωτόκολλο, υπενθυμίζοντας σε όλους τι ισχύει σε αυτές τις περιπτώσεις.  Αυτό θα μπορούσε, επίσης, να αποτελέσει μια ευχάριστη δραστηριότητα σε οικογένειες όπου υπάρχουν παιδιά, συμβάλλοντας συγχρόνως στην πρόληψη προβλημάτων και στην παραγωγική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου τους.

Ανακαλύψτε νέα ενδιαφέροντα. Ή εκμεταλλευτείτε τον χρόνο σας για να ασχοληθείτε με τις αγαπημένες σας δραστηριότητες, τις οποίες είχατε παραμελήσει. Γίνετε εφευρετικοί, ενεργοποιήστε τη φαντασία σας και οργανώστε το καθημερινό σας πρόγραμμα έτσι, ώστε να μην αφήσετε τη ραστώνη να σας καταβάλλει. Σχεδιάστε ατομικές ενασχολήσεις προκειμένου να μην εξαρτάστε συνεχώς από τα υπόλοιπα άτομα του σπιτιού και επιτρέψτε τόσο στον εαυτό σας όσο και στους συγκατοίκους σας την ύπαρξη προσωπικού χρόνου.

Ζητήστε υποστήριξη από το κοινωνικό σας δίκτυο. Δεν μπορείτε να έρθετε σε άμεση επαφή με τους φίλους και τους συγγενείς σας, έχετε, όμως, τη δυνατότητα να τους μιλήσετε, να τους ακούσετε και να τους δείτε. Η σύγχρονη τεχνολογία σάς επιτρέπει να διατηρήσετε τις κοινωνικές επαφές σας και να αντλήσετε δύναμη από αυτές. Αξιοποιήστε τις!

Σε κάθε περίπτωση, να υπενθυμίζετε συχνά στον εαυτό σας ότι αυτή η κατάσταση είναι παροδική. Συμφιλιωθείτε με τα συναισθήματά σας και εκπαιδεύστε το μυαλό σας να ανευρίσκει τη θετική πλευρά σε όλα τα γεγονότα. Αν οι συγκρούσεις μέσα στο σπίτι λάβουν τη μορφή κακοποίησης, μη διστάσετε να ζητήσετε άμεσα βοήθεια.

σας αρεσε το αρθρο;

Share on facebook
Μοιραστείτε στο Facebook
Share on twitter
Μοιραστείτε στο Twitter
Share on linkedin
Μοιραστείτε στο Linkdin
Share on pinterest
Μοιραστείτε στο Pinterest
Ελευθερία Σκανδάλη

Ελευθερία Σκανδάλη

Η Ελευθερία Σκανδάλη είναι ψυχολόγος, απόφοιτη του πανεπιστημίου Κρήτης και με ειδίκευση στη συνθετική ψυχοθεραπεία.

Αφηστε ενα σχολιο

γραφτείτε στα ενημερωτικά email

Με την εγγραφή σας δηλώνετε ότι συμφωνείτε με την πολιτική απορρήτου και τους όρους χρήσης της ιστοσελίδας.

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΑΤΟΜΟΥ

Φόβος και φοβίες

Ο φόβος είναι η συναισθηματική απόκριση απέναντι σε έναν πραγματικό κίνδυνο ή σε μια επικείμενη απειλή. Πρόκειται, δηλαδή, για ένα συναίσθημα το οποίο, αν και

Διαβαστε περισσοτερα »
ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ

Σκέψου Θετικά

Οι σκέψεις είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τα συναισθήματα, γεγονός που υποδηλώνει πως αυτό που θα σκεφτεί κανείς θα επηρεάσει τη συναισθηματική του κατάσταση, είτε θετικά

Διαβαστε περισσοτερα »
ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ

Τι είναι η κατάθλιψη και πώς αντιμετωπίζεται;

Με τον όρο κατάθλιψη ή μείζων καταθλιπτική διαταραχή αναφερόμαστε σε μία ψυχική ασθένεια, η οποία χαρακτηρίζεται από κακή διάθεση, έντονο αίσθημα μελαγχολίας και απώλεια ενδιαφέροντος

Διαβαστε περισσοτερα »